Pamiętacie jak rok temu samorząd dolnośląski zachęcał do konsultacji na temat kolejowego rozkładu jazdy?

Nadesłano ponad 450 zgłoszeń. Najaktywniejsi byli mieszkańcy powiatów nyskiego i brzeskiego, którzy prosili o uruchomienie bezpośredniego połączenia w relacji Wrocław-Nysa-Wrocław. Jak mogliśmy przeczytać w oficjalnym komunikacie, była to ponad połowa wszystkich zgłoszeń. Miały być one także przekazane Samorządowi Województwa Opolskiego.
Efekt znamy wszyscy. Minął rok, a takich pociągów nie ma. Nie ma też pociągów np. z Kędzierzyna do Kłodzka, czyli pociągów, które połączą województwo opolskie z Dolnym Śląskiem z pominięciem Opola. Pomijam w rozważaniu pociąg Inter Regio Piast relacji Warszawa-Jelenia Góra/Kudowa Zdrój, który jak nam wiadomo jest inicjatywą centralną, a nie lokalną.
Gdybyśmy zapytali oficjalnie o połączenia kolejowe Nysy z Wrocławiem czy Kędzierzyna z Kłodzkiem, na pewno otrzymamy standardową odpowiedź: brak środków, brak taboru. A może brak chęci?
Nikt nie powie, że takie połączenia nie są potrzebne. Kilka dni temu pomysł bezpośredniego połączenia Wrocławia i Nysy odżył. Za sprawą młodych mieszkańców miasta Nysy, którzy w otwartym apelu do miejscowego starosty, poprosili, aby utworzyć połączenia dla studentów z Wrocławia i Opola do Nysy (w piątki) oraz powrotne połączenia w niedzielę.
Co ciekawe poprosili oni o połączenia autobusowe (pewnie dlatego, że w sprawach kolejowych każda inicjatywa, często poparta ogromną aktywnością, jest zbywana). Pomysł autobusowych ekspresowych połączeń Nysy z Wrocławiem i Opolem spodobał się wszystkim. Czas pokaże, czy ta inicjatywa będzie miała swój szczęśliwy finał.
Niestety po usamorządowieniu połączeń kolejowych granice województw to najtrudniejsze do pokonania przeszkody. Przez lata bezskutecznie wiele osób, ugrupowań, stowarzyszeń prosi o powrót pociągów regionalnych, choćby w sezonie letnim i zimowym w relacjach Kędzierzyn-Kłodzko. Bez skutku. Szkoda, że stolica żadnego z województw nie leży na tej trasie, wszak bliższa ciału koszula i wtedy być może mielibyśmy większe szanse na powrót pociągów na naszej linii.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Sezon remontów na torach w pełni! Także na naszej linii kolejowej nr 137 - Magistrali Podsudeckiej, gdzie codziennie pojawiają się zarówno pociągi towarowe, jak i nieliczne pasażerskie, widać wreszcie oznaki życia. Aktualizacja 4.08.2025 r.
W oczekiwaniu na kompleksową modernizację linii kolejowej nr 137 – która wciąż pozostaje jedynie w sferze planów i obietnic – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują działania doraźne, koncentrując się na punktowych remontach i naprawach torowiska.
Przynajmniej na zdjęciach... Można na najbliższe Święta zrobić sobie prezent i kupić model lokomotywy SU46-018, na której widać m.in. herby Nysy.
W sobotę 31 sierpnia odbędzie się jubileuszowa X Parada Lokomotyw. Organizatorzy przygotowali wiele atrakcji dla miłośników kolei w tym możliwość podróży pociągami specjalnymi w okolicy Nysy.
Dostępna jest już pełna, bo trzy częściowa historia MD Nysa od czasów jej powstania do likwidacji.
W związku z pracami jakie zostaną przeprowadzone na odcinku linii kolejowej 137 pomiędzy Głogówkiem, a Kędzierzynem-Koźlem nastąpią istotne zmiany w rozkładzie jazdy pociągów PKP Intercity.