Te linie w regionie mają szansę na remont w ramach rządowego programu Kolej+
W województwie dolnośląskim do finału zakwalifikowano trzy projekty: Środa Śląska-Wrocław Świebodzki, Legnica-Złotoryja-Jerzmanice-Zdrój oraz Zgorzelec-Bogatynia. W województwie opolskim Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz.
Z Magistralą Podsudecką związane są dwa trakty: z Legnicy do Jerzmanic-Zdroju oraz z Racławic Śląskich do Raciborza. Odbudowa tego drugiego traktu o długości 56 kilometrów ma kosztować ok 500 milionów złotych. Tam założenia są wręcz kosmiczne: wysoka prędkość, odbudowa peronów oraz uwaga: pełna elektryfikacja. Niestety dużym problemem będzie zorganizowanie 15% wkładu własnego: linia kolejowa przebiega przez wiele gmin i powiatów, ale biednych samorządów. One same niestety nie zdobędą pieniędzy na wkład własny, ale jest nadzieja, ponieważ już wsparcie zapewniły lokalne władze wojewódzkie oraz posłowie. Pomysłem jest wpisanie traktu Racławice Śląskie-Racibórz do listy linii znaczenia militarnego.
- Budowa infrastruktury kolejowej leży w interesie polskiego państwa, które podjęło decyzję o tym, że w ramach przygotowanej ustawy o obronie ojczyzny zbroimy się. Zwiększamy zdolności polskiego państwa do obrony, ale co za tym idzie, również budujemy infrastrukturę energetyczną i komunikacyjną - mówił poseł Janusz Kowalski dla Radia Opole. Janusz Kowalski jako jeden z kilku posłów stał od początku za projektem odbudowy linii kolejowej do Raciborza i trzeba mu oddać to, że trzyma się swojego zdania i cały czas dzielnie wspiera tę sprawę.
- Deklaruję, tak jak tu stoję, że nie zostawimy urzędu marszałkowskiego z tym problemem. Myślę, że wspólnymi siłami, przy ewentualnych poszukiwaniach innych środków z innych segmentów przydziału rządowego, damy radę. Nie rezygnujmy z możliwości wkładu samorządu terytorialnego, takiego wkładu, który nie rujnowałby jego budżetu - powiedział dla Radia Opole wojewoda opolski Sławomir Kłosowski odnosząc się do sprawy rewitalizacji linii kolejowej łączącej Racibórz z Racławicami.
Z kolei rewitalizacja linii kolejowej do Bogatyni przywróci na mapę połączeń regionalnych województwa dolnośląskiego powiat złotoryjski (w Złotoryi mieszka ok 15 tyś. osób, a powiat liczy ok 35 tyś mieszkańców). Docelowo planuje się późniejszą rewitalizację dalszego odcinka tej linii kolejowej z Jerzmianic-Zdroju do Lwówka Śląskiego.
W ub. tygodniu rząd poinformował o zwiększeniu finansowania programu Kolej+ z 5,5 miliarda aż do 11 miliardów złotych.
Foto: Spotkanie posła Janusza Kowalskiego z mieszkańcami Racławic Śląskich w 2020 roku w sprawie omówienia zasad programu Kolej+
Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Poniedziałek, 25 kwietnia 2022r. godz.: 10:03. Nr wydania: 533/2022
Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.
Polecamy teksty na podobny temat
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część II)
- Ostatni pociąg odjechał 23 lata temu. Historia linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śl. (część I)
- Wiceminister w Racławicach - o planach reaktywacji linii kolejowej do Głubczyc i Raciborza
- Chcą korzystać z LK177
- Pociągi wróciły do Baborowa
- Czy możliwy jest przejazd drezyną z Baborowa do Głubczyc?
- Czy jest przełom w sprawie linii kolejowej Głubczyce-Racławice Śląskie?
- Co dalej z koleją? Spotkanie u Burmistrza Głubczyc
- Piękny dworzec kolejowy na sprzedaż
- Krótkofalowcy sami kończą oczyszczanie linii kolejowej