Dodano: Środa, 21 kwietnia 2010r. godz.: 17:38. Nr wydania: 144/2010

Nie zapominamy o Województwie Śląskim

Niedawno trafiłem na ciekawy artykuł dotyczący przywrócenia pociągów na stykowym odcinku linii 137 między Nysą, a Kamieńcem Ząbkowickim. Jego autorzy zastanawiają się, czy relacje kończące się w Kędzierzynie nie będą za krótkie, sugerują, by pociągi jeździły dalej, do Województwa Śląskiego.

Nie sposób nie zgodzić się z nimi. Z naszej strony od kilku lat, jeszcze w sumie nie tak dawno pisaliśmy o pociągi pośpieszne, jak i pociągi lokalne w relacjach przykładowo z Gliwic. Połączenia z Województwem Śląskich ZAWSZE były i są dla nas ważne i na pewno w przyszłości będziemy pisać oto, by nowe relacje zostały przedłużone do miast znajdujących się na wschód od Kędzierzyna Koźla. W związku z tym nie możemy do końca za to zgodzić się z autorami, że cytując "autorzy przedsięwzięcia odcięli się od mieszkańców Województwa Śląskiego" Nawet w ostatnim liście da się zauważyć, że zależy nam, by pociągi jadące w góry nie jechały za wcześnie, by mogli z nich skorzystać pasażerowie Województwa Śląskiego.

Nasz ostatni list, gdzie piszemy o pociągach w relacjach Kędzierzyn-Kłodzko, Kędzierzyn-Legnica podyktowany jest prostym faktem(faktami): fatalną sytuacją taborową i bardzo małą ilością szynobusów jakie mogą być skierowane do realizacji obiegów w tych relacjach (przy relacjach dłuższych sytuacja jest jeszcze trudniejsza), brak stosownej uchwały, która jest podstawą, by pociągi przejechały granicę województwa (obecnie trwają prace nad przygotowaniem tej uchwały i nie jest łatwo, ponieważ trzeba przedstawić lawinę argumentów, dlaczego pociągi mają być, a jeśli do tego doszłoby trzecie województwo pewnie byłoby trudniej i czasu trzeba by więcej), faktem, że skoro na linii 137 pojawią się nowe połączenia to na innych liniach pewnie już nie (koszta). I tak dalej.

Autorzy listu słusznie zaznaczyli, że w Województwie Opolskim kosztem reaktywacji jednej linii, zlikwidowano połączenia na drugiej o czym należy pamiętać, ponieważ była to sytuacja społecznie niedopuszczalna i nieakceptowana.

Cieszymy się, że w sąsiednim województwie są osoby, którym zależy na przedłużeniu pociągów na linii 137 i wierzymy (i na pewno pomożemy), że z czasem uda się wprowadzone pociągi przedłużyć do Gliwic, może Katowic?

Dotarły do nas informacje, że są, na razie wstępne, pomysły stworzenia czegoś na wzór Interregio w relacji Katowice-Jelenia Góra. Paradoksalnie największym problemem tutaj jest brak taboru, a nie przekonanie kogoś, że to jest potrzebne. Opolskie nie ma, Śląskie też nie ma. Są pomysły, by sprowadzić pojazdy odstawiane z innych województw, ale to zadanie koszmarnie trudne. Na razie to informacje nie potwierdzone, ale jak tylko coś będzie wiadomo oficjalne, coś będzie pewnego, na pewno jako jedni z pierwszych będziemy działali na rzecz poparcia tej ciekawej idei.

Podsumowując: naszym działaniem docelowym jest przedłużenie pociągów do Województwa Śląskiego, ponieważ nie jest żadną tajemnicą, iż pasażerowie z tego rejonu gwarantowaliby dużo większy potok i potrzebują dalekobieżnych połączeń gwarantujących im dojazd w Góry Opawskie, do Kotliny Kłodzkiej, czy dalej w Karkonosze. Przykładowo już teraz w pociągu jadącym w czasie wakacji z Kędzierzyna do Nysy (odjazd 9) 80% stanowią turyści z Województwa Śląskiego. Wiemy, że za rok może dojść do sporów i pojawi się kolejny problem, bo nie każdy zgodzi się z nami, że nowe pociągi trzeba przedłużyć dalej do Gliwic itp. W końcu kolej regionalna to niestety kolej regionalna i tutaj za poparciem musi być wiele osób władnych podjąć decyzje w tej sprawie.

Faktem niepodważalnym jest, że do podziału połączeń na linii 137 nigdy nie powinno dojść i mamy za sobą najgorszą w 130 letniej tradycji Magistrali Podsudeckiej dekadę. Dekadę zapisaną czarnymi zgłoskami. Wierzymy, że ta nowa otwierająca się dekada będzie tą złotą.

Na tej stronie można przeczytać opisywany artykuł (polecamy i dziękujemy za niego): www.kolejeslaskie.eu/news.php?readmore=8.

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Środa, 21 kwietnia 2010r. godz.: 17:38. Nr wydania: 144/2010

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki