Rok 1983 - pociągi specjalne z okazji wizyty Papieża Jana Pawła II na Górze Świętej Anny

Rok 1983r. zapisał się w naszej lokalnej historii przede wszystkim wizytą Ojca Świętego Jana Pawła II w sanktuarium na Górze Świętej Anny. Spotkanie, które odbyło się 23 czerwca pierwotnie planowano przygotować w amfiteatrze, jednak spodziewano się olbrzymiej liczby wiernych i zdecydowano później, aby przenieść je nieopodal bazyliki, na błonia. Wówczas na spotkanie z papieżem przybyło około miliona osób. Z tej okazji Polskie Koleje Państwowe podjęły się nie lada wyzwania przewiezienia znacznej liczby pielgrzymów. W związku z powyższym uruchomiono szereg dodatkowych pociągów o relacjach, które w dzisiejszych realiach są prawdziwą "regionalną egzotyką".

Dolnośląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych we Wrocławiu - Zarząd Ruchu, przygotował specjalny rozkład jazdy dodatkowych pociągów dla przewozu pielgrzymów w rejonie Góry Świętej Anny w okresie 20-22 czerwca 1983r.

Poza składami kursującymi główną linią z Wrocławia przez Opole, Strzelce Opolskie lub Kędzierzyn Koźle do Gliwic znaczna część pociągów została uruchomiona magistralą podsudecką oraz na przyległych liniach między innymi Prudnik ? Gogolin, Kędzierzyn Koźle ? Strzelce Opolskie czy Opole ? Nysa.

Najciekawsze pociągi to:

1. MS 46515 Racibórz ? Gogolin
Racibórz 7:49 ? Racławice Śląskie p.9:08 / o.9:12 ? Prudnik p. 9:30 / o. 9:47 ? Biała Prudnicka 10:08 ? Krapkowice 10:46 ? Gogolin 11:00.

Pociąg prowadzony lokomotywą SM42 z MD Racibórz, z prędkością Racławice Śląskie ? Prudnik 80km/h, Prudnik ? Gogolin 60km/h, obciążenie 210t. Kursował 21.06.1983r.

2. MS 640840 Prudnik - Zdzieszowice
Prudnik 7:38 ? Biała Prudnicka 8:05 ? Moszna 8:26 ? Krapkowice 9:01 ? Gogolin p. 9:19 / o. 9:23 ? Zdzieszowice 9:36.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43-600 z MD Opole, z prędkością Prudnik ? Gogolin 60km/h, Gogolin ? Zdzieszowice 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

3. MS 33740 Nysa ? Leśnica
Nysa 3:30 ? Prudnik p. 4:20 / o 4:24 ? Racławice Śląskie 4:43 ? Głogówek 4:54 ? Kędzierzyn Koźle p. 5:36 / o 5:50 ? Leśnica 6:03.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

4. MS 33746/7 Grodków Śląski ? Leśnica
Grodków Śląski 7:28 ? Nysa p. 8:21 / o. 8:40 ? Prudnik p. 9:30 / o. 9:33 ? Racławice Śląskie 9:56 ? Głogówek 10:08 ? Kędzierzyn Koźle p. 10:50 / o. 11:16 ? Leśnica 11:31.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością Grodków Śląski ? Nysa 60km/h, Nysa ? Leśnica 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

5. MS 33744/5 Paczków ? Leśnica
Paczków 6:29 ? Otmuchów p. 6:45 / o. 6:51 ? Nysa p.7:23 / o. 7:31 ? Prudnik p. 8:22 / o. 8:26 ? Racławice Śląskie p. 8:47 / o. 8:50 ? Głogówek 9:04 ? Kędzierzyn Koźle p. 9:50 / o. 10:14 ? Leśnica 10:28.

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością 80km/h, obciążenie 600t. Skład zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

6. MS 55742/3 Głuchołazy - Leśnica
Głuchołazy 5:48 ? Nowy Świętów p. 6:01 / o. 6:21 ? Prudnik p. 6:52 / o. 6:58 ? Racławice Śląskie p. 7:24 / o.7:27 ? Głogówek 7:41 ? Kędzierzyn Koźle p. 8:28 / o. 8:53 ? Leśnica 9:09

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Nysa, z prędkością Głuchołazy ? Nowy Świętów 60km/h, Nowy Świętów ? Leśnica 80km/h. Pociąg zatrzymuje się na wszystkich stacjach i przystankach. Kursował 21.06.1983r.

Wszystkie pociągi dowożące pielgrzymów w okolice Góry Świętej Anny wracały w godzinach wieczornych i nocnych z 21 na 22.06.1983r. Dla stacji Leśnica rozkład jazdy przedstawiał się następująco:

Obraz: stacjalesnica.png

Rozkład jazdy dla stacji Leśnica

Na liniach bocznych również pojawiły się jednodniowe pociągi pielgrzymkowe między innymi:

  • Prudnik 8:38 ? Gogolin 10:15,
  • Nysa 9:48 ? Opole Główne 11:49 ? Strzelce Opolskie 12:34,
  • Kędzierzyn Koźle 10:37 ? Strzelce Opolskie 11:25 ? Opole Główne 12:16,
  • Kędzierzyn Koźle 23:18 ? Baborów 0:55 ? Pilszcz 1:51,

Uruchomienie wszystkich jednodniowych pociągów z różnych części Opolszczyzny spowodowało uruchomienie znacznej ilości pociągów służbowych w relacjach między innymi Nysa ? Brzeg ? Wrocław czy Opole ? Głuchołazy. Najciekawsze składy jakie wówczas podsyłano to:

1. SPS 99548/9 Prudnik ? Opole Główne
Prudnik 1:36 ? Nysa p. 2:25 / o. 3:00 ? Komprachcice 4:20 ? Opole Główne 4:35

Pociąg prowadzony lokomotywą ST43 z MD Opole, z prędkością Prudnik ? Nysa 80km/h, Nysa ? Opole Gł. 80km/h. Kursował 22.06.1983r. Skład od pociągu Zdzieszowice ? Prudnik.

2. SPS 88945/46 Gogolin ? Racławice Śląskie
Gogolin 11:14 ? Biała Prudnicka 12:01 ? Prudnik p. 12:17 / o. 12:37 ? Racławice Śląskie 12:54

Pociąg prowadzony lokomotywą SP42, z prędkością 60km/h Kursował 22.06.1983r.

Obraz: pociagi1983.jpg

Zachowany rozkład jazdy z tamtego okresu

Więcej informacji o epizodzie z pociągami na Górę Świętej Anny już wkrótce. Jeśli ktoś posiada więcej informacji o ciekawych wydarzeniach na Magistrali podsudeckiej czekam na email!

Autor: Krzysztof Pawlak.
Publikacja tekstu: Wtorek, 10 lutego 2009r. godz.: 09:32. Nr wydania: 1/2009

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz przeczytać inne ciekawe artykuły.

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2024
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki