W ubiegłym roku na rynku wydawniczym pojawiła się nowa, świetna książka: Mosty kolejowe na Śląsku do 1945 roku

Autora, Przemysława Dominasa, nie trzeba nikomu przedstawiać. Jego publikacje wielokrotnie opisywaliśmy na łamach naszej strony. Tym razem nowa książka poświęcona jest obiektom mostowym jakie zbudowano na Śląsku do 1945 roku.
Jak wszyscy wiemy tych mostów, wiaduktów itp. jest setki. Nasz region słynie z tego typu architektury kolejowej. Wśród obiektów, które zostały opisane w książce, a związane są z Koleją Podsudecką warto wymienić te w: Strzegomiu, Świdnicy, Dzierżoniowie, Srebrnej Górze, Bardzie, Otmuchowie, Pokrzywnej, Racławicach Śląskich, Koźlu, Nowej Cerekwii.
Książka jest świetnie wydana: format A4, papier kreda, mnóstwo zdjęć, twarda okładka. Ponad 300 stron. Co ważne każdy znajdzie tutaj coś ciekawego. Są zarysy historyczne, są informacje techniczne, są ciekawostki. Całość uzupełniają setki planów, zdjęć, rysunków.
Mosty kochamy wszyscy. Dlatego każdemu bez wyjątku polecam tę pozycję. Do kupienia przez Internet i w księgarniach. Cena dochodzi nawet do 100zł. Ale warto.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Najtragiczniejszy wypadek kolejowy na terenie opisanym w mojej książce oraz terenie, którego dotyczy i strona KolejPodsudecka.pl wydarzył się w niedzielę, 12 listopada 1939 roku, na odcinku Długomiłowice - Zakrzów Opolski, na linii kolejowej Koźle-Baborów. Doszło tam do czołowego zderzenia dwóch pociągów na jednotorowej trasie. Był to najtragiczniejszy wypadek w ówczesnej Europie.
Drodzy Czytelnicy serwisu Kolej Podsudecka. Muszę się do czegoś przyznać: dopadło mnie zmęczenie i wypalenie. Od dłuższego czasu wszystko, co robiłem w Internecie, stało pod znakiem zapytania.
To nie jest zwykła publikacja. To efekt prawie 25 lat pasji, poszukiwań i setek rozmów – książka, która powstała z serca, z szacunku do ludzi kolei i z miłości do linii, które kiedyś tętniły życiem, a dziś często pozostały już tylko na starych mapach.
Oddany do użytku w 1909 roku (zbudowany w 1907roku ) na drugorzędnej linii kolejowej Baborów-Pilszcz-Opava most ma długość 117 metrów i to najdłuższa tego typu konstrukcja kolejowa w powiecie głubczyckim.
Zasadniczo do 1945 roku linie kolejowe Dolnego Śląska nie odczuły skutków II wojny światowej. Okolica była bezpieczna, raczej nie narażona na naloty państw walczących z III Rzeszą Niemiecką. Sytuacja zmieniła się zimą i wiosną ostatniego roku wielkiej wojny. Działania frontowe doprowadziły do katastrofalnego zniszczenia infrastruktury kolejowej.
Na rynku wydawniczym dostępna jest pierwsza książka opisująca Magistralę Podsudecką: Magistrala Podsudecka, Legnica-Kemieniec Ząbkowicki-Kędzierzyn Koźle, historia, architektura, krajoznawstwo, autorstwa Przemysława Dominasa. Książkę wydało wydawnictwo Księży Młyn.