Los tak chciał, że część mojej rodziny pochodzi z Bielawy. Od niedawna mam też rodzinę w okolicy Dzierżoniowa.
Dzięki temu miałem powód, aby lepiej poznać te okolice, historię kolei w powiecie dzierżoniowskim i po prostu pokręcić się w tamtych rejonach. Wiele razy też słyszałem opowieści wujka o tym, jak to dawniej w Bielawie wyglądała kolej.
Teraz bardzo się cieszę, że po tak długiej przerwie pociągi wróciły do Bielawy i kursują nie tylko do Dzierżoniowa jak dawniej, ale i do Legnicy (2 razy), czy do Wrocławia (6 razy). To wzorowo zorganizowany powrót połączeń kolejowych do miejsca, która jak mogło się wydawać zostało kiedyś definitywnie wycięte z klejowej mapy Polski. Okazało się, że można z sukcesem przywrócić do życia trakt zapomniany, ale potrzebny i znaczący dla okręgu Dzierżoniowa i Bielawy.
O przywróceniu kolei do Bielawy i np. wycieczkach na Wielką Sowę pisano już w wielu mediach. Nie będę tutaj powtarzał informacji, które pewnie znacie. Wszyscy chyba cieszymy się z faktu, że tak dużo dobrego i ciekawego dla kolei dzieje się w okolicy Dzierżoniowa i Świdnicy. Patrząc na sukcesy Dolnego Śląska pytam, tak trochę pewnie tylko siebie: a czemu nie da się przywrócić do ruchu linii Racibórz-Głubczyce-Racławice Śląskie? Z drugiej strony, skoro w Bielawie się udało, to ... ?
Akurat w dniu uroczystego rozpoczęcia kursowania pociągów z i do Bielawy nie mogłem być tam obecny, ale dzięki uprzejmości kolegi Jacka Widawskiego mamy dla was kilka fotek:

Pociąg KD do Wrocławia na jednym z polnych przejazdów w Bielawie.

Pociąg KD minął stary semafor wjazdowy przed Bielawą Zachodnią, po prawej brama do tartaku do której odchodziła kiedyś bocznica stacyjna.

Pociąg KD wjeżdżający do Bielawy a w tle widać Dzierżoniów i zasłoniętą Ślężę.

Pierwszy po latach rozkład jazdy na przystanku Bielawa Zachodnia.
Masz swoje zdanie? Chcesz podzielić się spostrzeżeniem, dodać ciekawostkę lub dorzucić cegiełkę do wspólnej historii podsudeckich szlaków? Zapraszamy do dyskusji – merytorycznej, kulturalnej i z szacunkiem wobec innych podróżnych tej kolejowej trasy. Aby zabrać głos i zostawić swój komentarz, musisz posiadać konto w naszym serwisie. Dzięki temu utrzymujemy porządek na peronie dyskusji i unikamy wykolejeń rozmowy.
Rewitalizacja linii 341 ze stacji Dzierżoniów Śląski do Bielawy Zachodniej zrealizowana w 2019 roku była jak się okazało tylko pierwszym etapem (choć najważniejszym) przywracania całego ciągu komunikacyjnego Dzierżoniów - Bielawa - Srebrna Góra.
Ponieważ szykowane są dwie duże nazwijmy to niespodzianki dla naszych czytelników, to niestety na stronie ostatnio nie było publikowanych zbyt wiele aktualności. W telegraficznym skrócie podajemy bieżące informacje o tym, co ciekawego działo się na Podsudeckiej w ostatnich miesiącach.
Z nami nie będziecie się nudzić! Tak brzmiało hasło, które kilkukrotnie zamieściliśmy w naszych wydarzeniach. Oto dowód: 21 lipca w ramach przejazdu w Góry Sowie podróżnych czeka nie tylko zniżka na zwiedzanie Pałacu Jedlinka, ale również piknik rodzinno-historyczny. I to z masą aktywności i atrakcji.
W najbliższą sobotę 24 czerwca wracają pociągi pasażerskie na rewitalizowaną linię 266, na odcinek od Świdnicy do stacji Jedlina Zdrój (dalej Głuszyca) pomiędzy pasmem Gór Wałbrzyskich, a Gór Sowich.
W dniu 6 czerwca 2022 zorganizowano inauguracyjny przejazd pociągu na wyremontowanej linii 266 odcinkiem z Wrocławia do Świdnicy. Dalszy odcinek tego traktu jest remontowany.
Po 22 latach, dokładnie w dniu 12 czerwca br., wróciły pociągi osobowe na trasie z Wrocławia do Świdnicy, przez Sobótkę.