Dodano: Wtorek, 16 czerwca 2009r. godz.: 14:51. Nr wydania: 67/2009

Kolejna bariera w sprawie transgranicznego kolejowego połączenia Racławic Śląskich z Osoblahą przełamana.

W Głuchołazach trwa trzydniowe Forum Polskich Euroregionów Granicznych. Gospodarzami są przedstawiciele Euroregionu Pradziad. Wśród gości widzieliśmy m. in. Danutę Hübner, posłów, szefów euroregionów, burmistrzów. Jednym z elementów forum była prezentacja i krótki wykład na temat planowanego połączenia kolejowego Racławic i Osoblahy.

O lepszą okazję do promocji projektu budowy kolejowego połączenia tran granicznego Racławice-Osoblaha było trudno. Do Głuchołaz zjechały jedne z najważniejszych osób odpowiedzialnych za kontakty z Unią Europejską czy pracę w Brukseli. Głównym gościem była Pani Danuta Hübner, a tematem była możliwość tworzenia tak zwanych Europejskich Ugrupowań Współpracy Transgranicznej mających osobowość prawną, zdolnych do wykonania zadań (projektów) ponadregionalnych, międzynarodowych. W zamierzeniach pomysłodawców przedłużenia wąskiego toru do Racławic jest właśnie utworzenie takiego ugrupowania skupiającego gminy i powiaty, przez które kolejka przebiegnie (Powiat Prudnicki, Powiat Głubczycki, Gmina Głogówek, Gmina Racławice, Osoblaha, Mesto Albrechtice, Krnov, Trzemesna itd.). Potężnemu ugrupowaniu łatwiej byłoby sprostać trudom realizacji projektu. Być może nawet w realizację tak dużego zadania zaangażują się władze Urzędu Marszałkowskiego.

Celem prezentacji i wykładu wygłoszonego przez Stanisława Stadnickiego z Racławic Śląskich było:

  • Prezentacja zarysu historycznego kolei na południu Opolszczyzny (Prudnik, Racławice, Głubczyce)
  • Prezentacja zarysu historycznego kolei po czeskiej stronie
  • Prezentacja już 130-letnich planów kolejowego połączenia Osoblaha-Racławice
  • Unikalność czeskiej wąskotorówki na przykładzie turystycznych przejazdów w stylu Retro ściągających na tereny pogranicza tysiące turystów z całej Europy
  • Unikalność węzła kolejowego w Racławicach w skali kraju (prezentacja zachowanych obiektów inżynierii kolejowej, możliwość stworzenia skansenu-muzeum kolejowego)
  • Obecne plany połączenia trans granicznego (kto ma się tego podjąć?, jak rozwiązać problemy techniczne?)
  • Potwierdzenie unikalności projektu (dowody na to, że projekt może być unikalny na skalę Europy, zjednoczy mieszkańców, wpłynie na rozwój okolicy)

Zobacz prezentację, która została wygłoszona

Uwaga aby otworzyć prezentację potrzebny jest program MS Office 2007 z programem Power Point lub przeglądarka Power Point Viewer 2007 - pobierz ten program). Jeśli czytelnik korzysta z starszego systemu niż Windows Vista to mogą wystąpić drobne problemy podczas wyświetlania prezentacji (nachodzenia elementów na siebie).

::download:prezentacje=ZOsoblahydoRaclawicSlaskichWaskimTorem.ppsx@Prezentacja pod tytułem Koleją z Osoblahy do Racławic Śląskich czyli jak stara kolejka zawiezie wszystkich do nowoczesnej Europy bez granic::

Po zakończonym wykładzie zaprezentowano krótki film prezentujący jak czeska strona odnowiła zabytkowy parowóz i rozpoczęła organizację turystycznych przewozów po swojej stronie granicy. Później Starosta Prudnicki, a zarazem Prezes Euroregionu Pradziad Radosław Roszkowski uzupełnił przedstawione w wykładzie informacje o to, jak ważne jest teraz stworzenie Europejskiej Organizacji Współpracy Trans-granicznej skupiającej lokalne samorządy po stronie polskiej i czeskiej, która rozpocznie budowę i zajmie się pozyskaniem środków finansowych z Unii Europejskiej. Józef Skiba (Prezes Stowarzyszenia Rozwoju Dorzecza Osobłogi) pokreślił unikalność naszego projektu, przekazał informację o tym, iż już rozpoczęły się starania zmierzające do przejęcia przez samorządy dworców kolejowych, infrastruktury wraz z linią kolejową do Głubczyc.Popołudniu goście udali się do Osoblahy, gdzie czekał na nich rozgrzany parowóz. Z bliska zobaczą oni jak wielką atrakcją są przejażdżki po przygranicznej wąskotorówce.

Dla mieszkańców pogranicza trudno było o lepszą okazję, by wypromować swój pomysł. W dniu dzisiejszym przełamano pewnie kolejną, może najważniejszą barierę w przekonaniu samorządów, instytucji itp. do zaangażowania się w piękną ideę połączenia linią wąskotorową Polski i Czech. Sprawa budowy toru przez granice nabiera rozmachu. Być może już w niedalekiej przyszłości będzie to nie tylko wyróżnik Euroregionu Pradziad, ale nasz skarb, którym będziemy mogli pochwalić się przed całą Europą.

::rysunek:corazblizejtorow1.jpg@Kameralny przejazd czeskim torem, foto pbc:: ::rysunek:corazblizejtorow2.jpg@Pociąg zapełniony turystami:: ::rysunek:corazblizejtorow3.jpg@Parowóz wąskotorowy przed rozpoczęciem wycieczki, foto pbc::

Autor: Stanisław Stadnicki.
Publikacja tekstu: Wtorek, 16 czerwca 2009r. godz.: 14:51. Nr wydania: 67/2009

Dziękujemy za lekturę tego tekstu. Możesz teraz wrócić do wyboru aktualności.

Polecamy teksty na podobny temat

Następne teksty:

Poprzednie teksty:

Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie © Stanisław Stadnicki 2005-2020
Powielanie, kopiowanie i rozpowszechnianie treści serwisu KolejPodsudecka.pl jest zabronione.
Serwis KolejPodsudecka.pl jest internetowym dziennikiem wpisanym do rejestru Dzienników i Czasopism

  • WebInspiracje
  • Stanisław Stadnicki